Du får betala varje gång Apple aktiverar iMessage åt dig

Har du avaktiverat iMessage och sedan gjort en uppdatering av programvara på din iMac, iPad eller iPhone?

Apple anger att det är gratis
Apple anger att det är gratis

I så fall vet du att Apple inte respekterar din önskan om att ha iMessage avaktiverat.

De aktiverar helt enkelt på iMessage varje gång du uppdaterar din programvara. Detta mot din vilja. Vad är resultatet? Jo, du som kund, får förutom jobb med att återigen avaktivera iMessage, även en kostnad för ett aktiverings-SMS via din telefonräkning.

Apple säger att det är gratis att avaktivera. Vi säger att det inte är det. Därför tycker vi att Apple ska ändra på sin programmering vid uppdateringar, så att de tar hänsyn till om iMessage är avaktiverat eller aktiverat och respekterar användarens val!

Vill du hjälpa oss att påverka Apple?

SMS:a till nummer: 72100

Skriv följande i SMS:et:  Supporta 20 2302 Apple

Exempel: SUPPORTA 20 2302 Apple för att ge 20 kronor.

 

Eller så kan du göra en betalning här nedan!

[purchase_link id="2302" style="button" color="orange" text="Supporta" direct="true"]


Ny studie vid Karolinska Institutet om ADHD, tarmflora och inflammation

Ny studie vid Karolinska Institutet om ADHD, tarmflora och inflammation

Illustration tarmfloraMycket forskning tyder på att tarmfloran kan påverka uppkomsten av ADHD och autism hos barn. I höst startar en mycket intressant svensk studie vid Karolinska Institutet. Studiens syfte är att undersöka 1) Om antibiotikabehandling första åren efter födseln påverkar risken för psykisk sjukdom i barndomen, 2) Om tarmfloran är inflammatorisk och bakterieprodukter finns i blodet hos barn och ungdomar med ADHD och 3) Om psykiska symptom och mag/tarm-problem hos barn och ungdomar med ADHD förbättras av behandling med probiotika känt för att ha antiinflammatoriska effekter. Denna studie kommer jag att följa! Fantastiska bloggen Food Pharmacy har skrivit mer om studien här : ”Docent Catharina Lavebratt: Barn och ungdomar med ADHD och ASD har ofta förhöjda markörer för inflammation i blodet”.

Tarmfloran påverkas enormt genom kosten. Ett försök vid King’s College i London visar att enorma mängder tarmbakterier dör efter endast lite mer än en vecka på ”junk-food”. Detta må vara ett något extremt exempel men jag tycker det visar på den grundläggande roll som kosten har i att skapa en hälsosam tarmflora och att därigenom ha potentialen att förebygga olika sjukdomar.

Illustration: Emma Hanquist

www.facebook.com/naringsterapeutcatarina

Inlägget är från Optimiseyourhealth.wordpress.com - Läs mer...


Grönsaker har bevisats orsaka cancer

Grönsaker har bevisats orsaka cancer

Cancerframkallande grönsaker

Grönsaker har bevisats orsaka cancer. Faktum är att grönsakskonsumtion orsakar mer cancer än någon annan livsstilsfaktor i världen.

Jag skojar inte. Det är fakta.

Och det är inte bara cancer, det är hjärtsjukdomar också – faktum är att grönsaker orsakar 1 av 5 dödsfall i USA, eller 480 000 för tidiga dödsfall varje år, enligt American Cancer Society.

Konsumtion av grönsaker orsakar många gånger fler dödsfall än processat kött. Detta trots gårdagens hisnande rubriker, efter att WHO tillkännagav att processat kött (som t.ex. rökt kött) kan öka risken för tjocktarmscancer med förhållandevis låga 20%.

Hur grönsaker kan orsaka cancer

Dock – och detta är extremt viktigt – så tar grönsaker endast livet av dig om du tillagar dem på ett farligt sätt. I sin råa form är tobaksplantan helt ofarlig, möjligen även hälsosam att äta. Men om du bränner tobaksgrönsaken och andas in röken… som med cigaretter… är det VÄLDIGT farligt för dig.

Tillbaka till köttet

Detta ger ett mycket välbehövt perspektiv på gårdagens cancerlarm. För det är inte allt kött som potentiellt innehåller farliga ämnen. Det är processat kött, rökt kött och möjligen även rött kött – kött som oftast tillagas vid höga temperaturer.

Dessa mycket höga temperaturer kan producera cancerframkallande ämnen i både grönsaker och kött. Men av dessa två så är grönsaker (rökning) absolut värst. Riskökningen från att dagligen äta bacon är väldigt liten i jämförelse:

The Guardian: Meat and tobacco: the difference between risk and strength of evidence

Många i lågkolhydratskretsar går så långt som att totalt ignorera larmet om processat kött:

ZoeHarcombe: World Health Organisation, meat & cancer

Jag tycker inte vi ska ignorera detta larm, även om riskökningen är liten. Det är förmodligen fortfarande sant, det är helt logiskt.

Om du vill leva ett hälsosamt liv, undvik då att äta bränt kött och ta det lugnt med bacon. Och rök inte grönsaker.


Informationen når inte ut eller så struntar folk i att lyssna

”Informationen når inte ut eller så struntar folk i att lyssna. Där har Livsmedelsverket, matproducenterna och du och jag en hel del att jobba med. Det är nämligen våra kroppar det handlar om”, skriver Mattias Kristiansson.

Jag tänkte presentera två stora upptäckter som kommer att skaka om din världsbild:

  • Världshälsoorganisationen WHO klassar numera charkuterier i form av korv, skinka, pastej som cancerframkallande för oss människor.
  • Det finns en hel värld av god vegomat som du lugnt kan leva livet på istället.

Att rött kött och främst charkuterier dramatiskt ökar risken för cancer är ingen nyhet. Men att WHO nu sätter det på listan över ämnen som troligtvis orsakar cancer är stort. Och definitivt inget att vara stolt över.

Nu delar knaperstekt bacon pallplats med cigaretter, arsenik och asbest.  Och ja, det är förbaskat synd att saker som vi tycker förgyller vårt liv istället förkortar det dramatiskt.

Det här kommer från en person som själv rullade in köttfärs och ost i bacon och kallade det baconsushi.

Eller som en gång virade in en hel fryst pizza i bacon, gräddade, och åt som om det gav mig superkrafter. Nu vet jag bättre och har varit en glimrande vegan i tre år. Och nu vet vi alla bättre, tack vare WHO.

Men det är inte bara charkuterierna som enligt vetenskapen ökar riskerna för cancer, det är allt rött kött från nöt, gris och lamm. Rekommendationerna säger 500 g/vecka, vi svenskar äter mer än det dubbla.

Så vad ska man göra då? Göra kassler Hawaii och låtsas att problemen försvinner framåt sommaren?

Självklart inte. Att äta mer grönt vinner vi alla på, inte bara du som får leva ett långt och friskt liv. Vegomat är dessutom så förbaskat gott att ”kött är gött” fullkomligt bleknar som argument.

Jag vet att det kan verka som ett stort steg från charkdisken till grönsaksdisken, men det går lättare än vad du tror.

Du behöver inte ens byta kotletter mot fräscha sallader och färgglad råkost, utan kan fortsätta att äta det du alltid har gjort men med några mindre förändringar.

Antingen byter du ut rakt av mot vegofierade alternativ som korvar, bacon, schnitzlar och bollar. Då kan du fortfarande smaska stroganoff och carbonara, men du slipper per automatik kolesterol, virus, nitrit, nitrosaminer och annat som bidrar till ökad cancerrisk.

Nästa steg är att öppna upp dörrarna helt till vegovärlden. För här finns protein i överflöd i form bönor, linser, nötter, spannmål mm. Byt ut leverpastejen mot en dånande god faux gras på gröna linser, byt ut köttbullarna mot pistagefalafel och fyll korvbrödet med umamisvulstiga valnötskorvar med svamp.

Brist på inspiration existerar inte och receptbanken är oändlig.  Nu väntar jag bara på att du gör din upptäckt: Skär ner på köttet, käka mer vego och känn hur fantastiskt mycket bättre du mår.

Till dess bör Livsmedelsverket se över de rekommendationer som man går ut med till det svenska folket.

Det räcker inte med rekommendationer på 500 gram/vecka när Livsmedelsverkets egna siffror visar att tre av fyra svenska män och nästan varannan kvinna ändå inte följer råden.

Informationen når inte ut eller så struntar folk i att lyssna. Där har Livsmedelsverket, matproducenterna och du och jag en hel del att jobba med. Det är nämligen våra kroppar det handlar om.


WHO listar kött som cancerframkallande

Världshälsoorganisationen klassar charkuterier, som korv, skinka och pastej, som cancerframkallande för människor. WHO har aldrig förr listat livsmedel som sådant.

Världshälsoorganisationen klassar charkuterier, som korv, skinka och pastej, som cancerframkallande för människor. WHO har aldrig förr listat livsmedel som sådant.

Övrigt rött kött – från lamm, gris och ko – klassar WHO som ”troligen” cancerframkallande, i brist på ordentliga vetenskapliga bevis. Vi svenskar stoppar i oss kött och charkprodukter långt över gränsvärdena.

Enligt en matvaneundersökning Riksmaten 2010-11, utförd av Livsmedelsverket, äter 42 procent av svenska kvinnor och 72 procent av männen mer än 500 gram rött kött och charkuteriprodukter i veckan, vilket är World Cancer Research Funds rekommendation. Flera hälsoorganisationer har tidigare påvisat samband mellan kött och cancer.

Svenska kvinnor äter cirka 480 gram rött kött i veckan, varav 34 procent utgörs av charkprodukter. Svenska män äter sammanlagt 800 gram, varav 35 procent utgörs av charkprodukter.

De män som hade högst konsumtion (de 5 procent som åt mest) åt cirka 1.670 gram tillagat rött kött och charkuteriprodukter i veckan. Motsvarande siffra för svenska kvinnor var cirka 1.000 gram.

WHO:s utvärdering har gjorts av 22 experter från tio länder och dessa har haft ambitionen att grundligt studera den samlade vetenskapliga litteraturen på området. Tjocktarmscancer har det tydligaste sambandet med kött, men kopplingar syns också till cancer i bukspottskörteln och prostatan.

Andelen som äter rött kött varierar kraftigt i världen från ett par procent till 100 procent. 50 gram om dagen höjer tarmcancerrisken med närmare 20 procent, enligt WHO. Med rött kött menas all mat som kommer från däggdjurs muskler och med charkuterier menas sådant kött som genomgått någon form av tillverkningsprocess.

Ossi Carp

ossi.carp@dn.se

Artikeln är ett utdrag från DN - Läs mer...